Sockerberoende | Hälsovägledning

Hälsovägledning

Annons

Sockerberoende

DEL 1

Reflektera över ditt eget sockerbehov/sockerbegär/sockerbalans/sockerberoende. En del nöjer sig inte med 5 godisbitar utan måste alltid suga i sig hela påsen. Andra äter en frukt och känner inte längre något sug. För vissa handlar konsekvenser om överätning av smörgåsar eller pasta. (Fett och socker i kombination ger stor risk för överätande/beroende). Somliga tillhör kategorin som pendlar 20 kg upp och ned på ett år (jojo-bantning). En sak har alla människor gemensamt: Någon sorts relation till socker.

 

Bildresultat för sugar

Bildkälla: fierceforwardforlife.com

 

Socker ger rubbade signaler

Vi kan alla komma överens om att socker påverkar oss. Mer eller mindre och på ett och annat vis. Ett högt intag av fett eller socker med avsaknad av vitaminer och mineraler ger ogynnsamt bränsle till kroppen. Detta skapar stress i kroppen. Kolhydraterna binder vätska och ger kroppen “svullnadskänsla”. Dessa så kallade tomma kalorier gör att dopaminnivåer (www.hjarnguiden.se) faller ur balans. I övrigt gör de oss trötta, irriterade och vi kan få en känsla av olust.

Socker är inte bra för människan. Ingen behöver äta vanligt socker, så kallat sackaros. Det ger mycket energi, men i längden så riskerar kroppen att hamna i näringsbrist.

Munhygien

Socker ökar mängden bakterier i munhålan och ger en sur miljö. Saliven i munhålan får sämre kvalitet vid sockerintag. Allt detta leder till karies. Bakterier som ger hål i tänderna ökar vid ätande av socker och slår samtidigt ut bakterier som inte bidrar till karies (1177.se).

Blodsocker

Blodsocker är kolhydrater som flyter runt i blodet för att cellerna ska få energi. Det finns snabba och långsamma kolhydrater. När vi får i oss snabba kolhydrater skickas signaler till bukspottkörteln att pumpa insulin för att blodsockerhalten ska sjunka igen, många upplever då en ”sockerdipp”. Ur protein, andra kolhydrater och fett kan kroppen göra nytt blodsocker, utan det vita sockret!

Att göra slut med socker

Jag valde själv att sluta med bakverk, godis och i största möjliga mån tillsatt socker i matprodukter. Anledning är detta konstanta sug efter mer av det giftiga sockret, framförallt lösviktsgodis. Nu har jag ett jämnare humör, ett klarare sinne och en god aptit på ordentlig mat som håller mig mätt! 

//Lillemor

Källor

Jonsson, B. & Nordström, P. (2010). Sockerbomben – i din hjärna: bli fri från ditt sockerberoende. ([2., rev. utg.]). Sundbyberg: Optimal.

Utbildningsradion (2011) Fatta fakta: Socker. Tillgänglig: http://www.ur.se/Produkter/168199-Fatta-fakta-Socker 2015-03-16

Övriga

www.1177.se

www.hjarnguiden.se

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats