Frågor från läsare! | Hälsovägledning

Hälsovägledning

Annons

Frågor från läsare!

Vi har fått några frågor från en läsare som jag tänkte besvara här!

Hej! Jag undrar vad ni skulle ge för generella kostråd i det stora hela? Är det livsmedelsverkets råd som gäller då? Sen så undrar jag vad ni tycker om exempelvis mjölk/mjölk, bör det ingå i kosten? Jag undrar också vad ni tycker om “glutenhysterin”, ska man ta det med en nypa salt eller? 

Svar:

Generella kostråd är lite klurigt, eftersom vi anser att alla är olika individer, med olika behov. Det vi dock alla kommer överens om är att naturligt är bra. Att man försöker undvika halv- och helfabrikat, skräpmat och alltför många tillsatser i maten. Att man tänker på sockerintaget (WHO rekommenderar max 5%) och att man främst försöker lyssna på sin kropp. Vad mår din kropp bra av? Vad mår den sämre av?

Just när det kommer till livsmedelsverket så har vi en enad åsikt om att man inte blint kan lita på deras råd. Eftersom deras råd gäller den generella befolkningen. Vill du vara helt säker på att du äter rätt kost för just dig, så måste du individanpassa din mat. Detta gör du t.ex. genom att prata med en dietist, och eller föra egna undersökningar för vad som är bra för din kropp.

Samma regel gäller också mjölk och mjöl (gluten). Vad mår din kropp bra av? Vi är flera i gruppen som började må mycket bättre efter att ha dragit ner, eller helt tagit bort mjölk och gluten ur vår kost. Prova dig fram! Om du är rädd för att gå miste om en del näringsämnen (t.ex. kalcuim och d-vitamin) så finns dessa även i andra livsmedel. Du får t.ex. i dig mer kalcium mg/100g i fryst spenat, hasselnötter, hårdost (17%) och torkad sötmandel än i samma mängd mjölk.

Varför det har blivit en sådan ”hysteri” kring just gluten (och även laktos) är just för att de livsmedlen är inflammatoriska, och många mår bra av att minska eller ta bart dessa ur kosten. Detta kommer jag att prata mer om i mitt inlägg om IFD-maten (inflammationsdämpande) som kommer upp imorgon (torsdag).

selentillskott_skulle_kunna_hjalpa_infertila_par_460x330-460x330

(Bildkälla: http://kurera.se/upptack-ditt-naringsbehov-med-harmineralanalys)

“Du är biokemiskt unik!
Vi är alla biokemiskt unika, har olika kroppsform och mår bra av lite olika sammansättning på maten. Därför är det viktigt att lyssna på och lägga märke till hur kroppen och magen reagerar på det vi äter.

Tanken att det är en biologisk rättighet att kunna äta allt är tyvärr fel, eftersom vi har olika förutsättningar att tåla och smälta maten. Dessutom kan vi få matintolerans, eller utveckla allergier om vi äter för ensidigt, reagerar på kemiska tillsatser i maten eller får en ohälsosam tarmflora. Sammantaget gör detta att vi mår bättre av viss mat än av annan – något som vi känner av allt tydligare ju äldre vi blir.

Därför är det viktigt att utgå från sig själv och sin kropps reaktioner när du väljer din kost. Det är att äta enligt sina individuella förutsättningar. Det handlar främst om att lyssna på och lägga märke till kroppens och magens reaktioner. Ingen annan kan känna det du gör, och därför är det viktigt att du lyssnar på och respekterar din kropp.

Eftersom vi är biokemiskt olika kan människor ha vitt skilda behov i samma miljö; dvs vilken mat, hur ofta och hur mycket vi behöver äta. Forskaren Roger Williams visade redan på 1930– 40-talen att barn i samma familj hade helt olika krav på näring. Men även vuxna i likartade miljöer, i samma ålder och med samma kroppsstorlek, hade mycket olika näringsbehov för att kunna bibehålla hälsan.

Två personer kan äta samma mat och den ena mår utmärkt och håller vikten medan den andre mår sämre och går upp i vikt. Du har säkert lagt märke till detta i din omgivning. Ett spännande perspektiv har vuxit fram – att vi har individuella behov gällande matvanor och kosttillskott. Därför måste man alltid utgå från den enskilda individen.

Hur lika två människor än tycks vara är vi alla olika på något sätt. Var och en har sin unika uppsättning av gener, vilket ger upphov till en stor variation. Men samtidigt finns en del liknande egenskaper som gör att vi kan delas in i större grupper. Snabb och långsam ämnesomsättning är en sådan indelning.

Ämnesomsättning är ett mått på hur väl näringsämnena förbränns och används på cellnivå, liknande som att säga vilken verkningsgrad vår kropp har. Precis som fingeravtrycken skiljer sig åt mellan människor är vår ämnesomsättning individuell.

Varför är ämnesomsättningen så viktig? Därför att den styr och påverkar alla livsprocesser från matsmältning, näringsupptag och energinivå till vilka sjukdomar vi är mottagliga för. Det senare beror på att immunsystemet regleras av ämnesomsättningen, vilket gör att en snabb ämnesomsättningstyp har ett bra motstånd mot bakterier, medan en person med långsam ämnesomsättning i stället har ett bättre försvar mot virus.”

– Ur Sannas Matbok, © Sanna Ehdin Anandala 2010

//Marielle

 

Källor:

Ehdin Anandala, S. (2010). Sannas matbok: för den självläkande människan. ([Ny utg.]). Stockholm: Bonnier fakta.

Övriga:

http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/sugar-guideline/en/ 

 

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/kostrad-och-matvanor/

 

http://kurera.se/upptack-ditt-naringsbehov-med-harmineralanalys

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats