Powermaten (IFD) – den inflammationsdämpande maten. Del 2 | Hälsovägledning

Hälsovägledning

Annons

Powermaten (IFD) – den inflammationsdämpande maten. Del 2

Del 2.

 

Att äta antiinflammatoriskt ger hög energi och låter kroppen läka, vilket i sin tur genererar en god hälsa. Det bidrar också med en bestående viktändring eftersom kroppen kommer i balans.

Vad kan man äta?

1.  Grönsaker. Ät massor! Välj de med mycket färg och ät mycket av det gröna. Ät gärna av alla färger varje dag: grönkål, spenat, av alla slag, vitlök, chilipeppar, selleri, gröna grönsaker, sötpotatis, morötter och linser m.m.
Undvik: majs (gmo-risk), pommes frites och potatis i annan form.

2.   Fisk. Tre gånger i veckan, helst vildfångad (krok). Fet fisk har en extremt bra IFD-effekt. Ät sill, makrill, vildlax, tonfisk, regnbågsforell, sardiner och ostron.
Undvik: odlad fisk (lax) – gör mer skada än nytta.

3.  Kallpressad olivolja och rapsolja. Använd rikligt och varje dag! Variera med hasselnötsolja, avokadoolja, linfröolja, hampfröolja och mandelolja.
Undvik: margarin, solrosolja, vindruvskärnolja, bomullsolja, palmkärnolja och vetegroddsolja på grund av för mycket omega-6.

4.   Kryddor. Vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar och curry. Alla örtväxter. Kryddor är oftast mycket besprutade, så köp helst ekologiskt.

5.   Bönor och legymer. Är lätt inflammationsfrämjande så krydda alltid med någon IFD-krydda och raps- eller olivolja för att kompensera.

6.   Kött och fågel. Ät helst från frigående (gräsätande) vuxna djur. Föda med gräs ger mer omega-3 fettsyror, spannmål ger omega-6. Inälvsmat främjar inflammation så ät sparsamt, alternativt krydda med IFD-kryddor. Nötkött, gås och anka går bra.
Undvik: kalv och lamm.

7.   Frukt. Är lätt till milt inflammatoriskt på grund av sötman och har relativt lågt näringsinnehåll, så undvik i för stora mängder. Färsk frukt som skördats mogen är näringsrik och rensande så ät gärna av dessa varje dag. Blodgrapefrukt, citron, rabarber, hallon och jordgubbar. Tänk ekologiskt!

8.   Nötter. Ät gärna varje dag – speciellt bra är mandlar, hasselnötter, pekannötter, makadamia och cashewnötter (http://smilingcashew.com).
Undvik: att äta alltför mycket, en del nötter (solrosfrön, pinjenötter och pumpakärnor) har låg IFD beroende på omega-6 innehållet.

9.   Gryner och frön. Råris, korn, quinoa, bovete.
Undvik: vitt ris och vit pasta.

10.  Mejeriprodukter. Yoghurt, färskost, fetaost och mozzarella kan gå bra om man tål mjölkprodukter.
Undvik: sötad fruktyoghurt, glass och alltför mycket lagrad ost.

11.  Drycker. Morotsjuice, tomatjuice, svart- grönt te, örtte, källvatten (kranvatten).
Undvik: saft, coca-cola och andra läskedrycker.

Rawfoodpyramid

(Bildkälla: http://www.vegan-raw-diet.com/rawfoodpyramid.html)

Oavsett vilken mat du väljer att köpa – tänk kvalitet, inte kvantitet. Frisk färg och doft, samt bra konsistens är tecken som vägleder dig till rätt köp. Ju högre densitet (tyngd per volym) som en frukt eller grönsak har, desto högre näringsvärde. Det som snabbodlats med hjälp av konstgödning (och hormoner utomlands) är ofta luftigare och vattnigare – mindre smak. Köp svenska råvaror, gärna närodlat och enligt säsong. (Vill man ha mer information om matens kvalité, rekommenderar jag att man läser Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson).

Vill man ha tips på recept enligt IFD, så kan man läsa Sannas matbok – för den självläkande människan.

Detta är en kort version på IFD-maten. Jag rekommenderar alltid att man läser på själv, ju mer du vet, desto enklare blir det att genomföra. (Böckerna finns att låna på biblioteket).

 

Inköpslista (hämtad från http://www.ehdin.com/?id=485)

Följande produkter behöver du köpa hem för att kunna laga enligt den planerade snabbmatlagningen. Listan blir mycket större om du tänker på hur många olika sorters grönsaker, frukter och kryddörter det finns! Jag har försökt göra listan så fullständig som möjligt, men du kommer säkert på fler saker som du vill handla. 
Jag rekommenderar förstås ekologiskt och kolla så att det är GMO-fritt!

Basvaror
• kallpressad olivolja, kallpressad rapsolja, vinäger 
• råris, avorioris eller glutenfri pasta, 
• havregryn, havremust (mjöl), majsmjöl, havrekli
• begränsat med andra gryner och sädeslag (såsom bovete, korngryn, grahamsgryn, mandelmjöl, kokosmjöl, rismjöl, amarant)
• hela linfrön (förvaras kallt), bönor och linser
• kryddor (helst ekologiska för de sprutas mkt)
• buljongtärningar eller –pulver,
• miso, torkade alger (wakame, arame, nori, dulse, iziki, kombu)
• knäckebröd, fullkornskex (helst sockerfria) – om man tål gluten
• kakao, bakpulver, stevia (sötningsmedel från ört), honung/muskovadosocker eller palmsocker (som krydda)

Färskvaror med kort hållbarhet
• grönsaker och legymer, sallad, groddar
• fisk och skaldjur
• yoghurt, vispgrädde, gammeldags mjölk för den som önskar
• frukt och bär
• svamp
• kött (helst ekologisk eller från frigående djur och vilt)
• fullkornsbröd eller surdegsbröd – om man tål gluten

Färskvaror med längre hållbarhet
• rotfrukter – förslagsvis morot, palsternacka, rödbeta, persiljerot, jordärtskocka och olika potatissorter (som mandel-, söt- och sparrispotatis)
• ingefära, vitlök
• krukor med kryddväxter
• ägg
• ekologiskt smör, bregott/norrgott
• jordnöts- eller mandelsmör (för den som inte äter smör)
• fetaost (helst från fårmjölk), mozzarellaost
• torkad svamp
• tomatpuré, krossade tomater
• vitkål, surkål, syrade grönsaker
• kokosmjölk (fet), kokosflingor
• katrinplommon
• nötter (som mandlar, valnötter, pecan- och pistagenötter)

Bra att ha i frysen
Frysta räkor, fisk, kött, ärtor, broccoli eller andra grönsaker, frysta bär

 

//Marielle

 

Källor:

Ehdin Anandala, S. (2014). Nya självläkande människan. (Ny, omarb. uppl.) Stockholm: Bladh by Bladh.

Nilsson, M. (2007). Den hemlige kocken: det okända fusket med maten på din tallrik. Stockholm: Ordfront.

Övrigt:

 

http://www.ehdin.com

www.vegan-raw-diet.com

smilingcashew.com

Jag vill också understryka att de personer och produkter som nämns i mina inlägg, är noga utvalda utifrån fakta. Det finns inget kommersiellt vinstsyfte.

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats