Paleo | Hälsovägledning

Hälsovägledning

Annons

Paleo

Vad är paleo och vad innehåller kosten?
Paleo eller stenålderskosten som det även kallas, förespråkar hur människan åt innan jordbrukets framgång. Den startade för ca 2.6 miljoner år sedan och avslutades för ca 10 000 år sedan. Våra förfäder var på den tiden både jägare och samlare. Klimatet, jordmånen och tillgång till vatten och grönska, påverkad hur stor mängd kött och fisk man kunde äta. Men det man vet idag är att vi nya människor äter betydligt mindre av den här varan.

Studier som gjorts visar att samlar- och jägargrupper i större utsträckning drabbas av mindre sjukdomar som, diabetes, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. Detta beror på det höga näringsvärdet i kosten samt att den är helt naturlig och utan några tillsatser.

Kosten baseras på:

  • Helst vilt kött – ät helst kött som är färskt eller fryst. Det är lite dyrare, men av moraliska och näringsmässiga själ så är det bättre att köpa vilt- och naturbeteskött. Innehåller mängder av viktiga vitaminer och mineraler.
     
  • Fisk – liksom kött så bör man tänka på att fisken ska var vildfångad. Detta för att de innehåller mer näring än odlad fisk. Man bör däremot idag se upp för vildfångad fisk från Östersjön. Det beror på att denna fisk innehåller stora halter miljögifter.

    Både fisk och skaldjur innehåller mängder av protein och selen. Skaldjur som musslor och hummer, innehåller jod. Jod behövs för tillverkningen av sköldkörtelhormoner, som ökar kroppen ämnesomsättning och som bränner fett.

  • Ägg – är en mycket bra källa till protein, vitamin B12 och selen. Vitamin B12 hittar man i gulan och selen finns i både gulan och äggvitan. Äggens näringsvärde ökar ju bättre förhållanden hönan haft.
     
  • Rotfrukter – innehåller stora delar antinutrienter som är substanser som hämmar tillgången till näringen i kosten. Men det mesta inaktiveras då man kokar rotfrukterna. Variera gärna rotfrukterna och ät inte enbart potatis som idag är väldigt vanligt. Rotfrukter kan tex vara, kål, morötter, rotselleri, palsternacka, rödbeta, jordärtskocka, potatis och lök. Rotfrukter innehåller stora delar vitaminer, mineraler, antioxidanter och växtkemikaler.
     
  • Grönsaker – är fyllda med antioxidanter, vitamin C och E. Det man kan tänka på när man väljer ut frukt och grönsaker är att man ska variera färgmässigt. Se till att du dagligen får i dig färger som orange, grönt, gult och blåviolett på din tallrik. Då ökar intaget av vitamin K, folat, antioxidanter och andra bioaktiva ämnen.

    Man kan fokusera på tomat, gröna blad som t.ex. spenat och nässlor, paprika och svamp.

  • Nötter – innehåller mycket fett men av bra kvalité. Innehåller en lite mängd mättade fetter och mycket enkelomättade. Nötter är en bra källa till bla, protein, vitamin E, Folat, B6 och mineraler som magnesium, zink och järn. (Ät inte för mycket av den här produkten. Innehåller mycket fett och kalorier. En näve om dagen kan vara optimalt).
     
  • Bär – är en bra källa till antioxidanter. Jordgubbar, svarta vinbär, blåbär, hallon och björnbär är de bär som hamnar i toppen då det kommer till hög antioxidanteffekt.
     
  • Frukt – liksom grönsaker, rotfrukter och bär så innehåller frukt stor del antioxidanter, vitamin C och E. Några frukter som toppar listan näringsmässigt är citrusfrukter, äpple, banan och kiwi.
     
  • Oljor – välj avokadoolja, kokosolja/fett, oliver/olivolja. 
     

Måltidstips: 

Bärsmoothie
(kokosmjölk, valfria bär, banan, chiafrön, kokoschips, linfrön och solrosfrön)

IMG_0034 (1)

Fruktbricka

DSC_0461_3
(Bild;privat)
 

Kyckling- och räksallad med ekologisk spenat och körsbärstomater.

IMG_0300
(Bild; privat) 

Lax med ungsrostade rotfrukter, broccoli, spenat och tomater

IMG_0128
bild (1)
(Bild; privat)

Raw-chokladbollar

IMG_0126IMG_0130
(Bild; privat)

Kosten undviker:

  • Spannmålsprodukter – som råg, havre, vete och korn(glutenfritt).
  • Mejeriprodukter – allt från mjölk, fil, yoghurt, ost, keso osv.
  • Bönor – används i en mindre utsträckning, speciellt i början av kosten. 
  • Salt
  • Socker – kakor, godis, efterrätter, produkter med tillsatt socker. Ger bara tomma kalorier (Kalorier utan näringsämnen). Ökar risken för övervikt, diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och metabola syndrom.
  • Industriellt framställda fetter – kan innehålla transfettsyror (finns i chips, kakor ex).
  • Matfett – margarin och växtoljor. Dessa innehåller mest tomma kalorier precis som socker.
  • Konserverat, rökt och insaltat kött och fisk.
  • Färdig mat – snabbmat och färdiga/frysta matlådor. Innehåller lite näringsämnen och många kalorier.
     

Argument för paleo
Hälsoeffekterna av den moderna stenålderskosten är studerad i en mycket begränsad omfattning. Men man har idag utökat undersökningarna. Så de studier som gjorts visar på tydliga och positiva effekter. Det har t.ex. visat sig vara gynnsamt för överviktiga kvinnor samt goda effekter mot hjärt-kärlsjukdomar och för patienter med typ 2 – diabetes.

Argument mot paleo
Stenålderskosten i sin grund syftar till att människan ska överleva. Detta är ju inte det mest optimala för ett långt liv. Det skulle också vara orimligt att en stor del av jordens befolkning skulle använda sig av denna kost, då många länders försörjningssystem är baserat på vegetabiliska jordbruksprodukter.

Att tänka på
Man bör tänka på att man äter allt med måtta. Även om en råvara är nyttig och innehåller mycket vitaminer och mineraler så innebär inte det att man kan äta hur mycket som helst. Ett exempel kan vara apelsin. En apelsin kan vara lämpligt, men väljer vi istället ett glas juice så kan vi få i oss tio gånger så mycket apelsiner. Det innebär fler kalorier och mer socker osv. Så var noga med proportionerna och tänk förnuftigt.

/ Elin L

Johansson, U. (2007) Näring och hälsa. Lund: Studentlitteratur.

Abrahamsson, L., Andersson, A., Becker, W. & Nilsson, G. (red.) (2013)
Näringslära för Högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition. Stockholm: Liber

Wallsten, E & Wahlström, T. (2014) Paleo: maten och motionen din kropp är byggd för.
Ica Bokförlag: Massolit Förlagsgrupp AB

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats