KONDITION | Hälsovägledning

Hälsovägledning

Annons

KONDITION

Många har säkert hört att man blir bra på det man tränar, vilket är helt korrekt. Kroppen anpassar sig till dem krav vi ställer på den, och för att bli uthålligare och prestera bättre inom konditionsträning måste vi också utöva sådan typ av träning och belasta dem organ som vi använder vid konditionsträning. Som med all typ av träning så tar allt sin tid, vi blir inte världsmästare efter ett pass utan behöver en tillräcklig belastning, kontinuitet samtidigt som vår förmåga ökar.

running-573762_1280 (1) 
Bild från: http://pixabay.com/sv/k%C3%B6r-l%C3%B6pare-l%C3%A5nga-avst%C3%A5nd-fitness-573762/

Vad är kondition?
Många definierar bra kondition genom att man har ett bra flås, är uthållig och klarar av att prestera länge. Kroppen är som tidigare nämnt anpassningsbar och man blir bra på det man tränar, därför kan man uttrycka att kondition är kopplat till det rörelsemönster man utövar. Men vid begreppet kondition pratar man också om hur kroppen kan omvandla energi genom två olika system: det anaeroba och det aeroba.

Det anaeroba systemet är det snabba och kraftfulla med låg uthållighet.
Det aeroba systemet använder syret som finns i musklerna och klarar därför att prestera längre. Ju bättre tränat aerobt system, desto mer syre kan musklerna ta upp och använda, vilket innebär att man kan hålla en högre arbetsbelastning under lång tid.

När vi startar med konditionsträning ger det en rad positiva effekter på kroppen. Man kan få positiva effekter på hjärta och lungor men även förändringar på muskelnivå.

När vi tränar styrs vår prestation av: 
1. Hur hög den maximala syreupptagningsförmågan är
2. Hur många procent av den maximala syreupptagningen man kan uttnyttja
3. Hur effektivt man kan använda syret

Hjärtat
Hjärtat har till uppgift att pumpa ut blod till alla organ som behöver syresättas, och blodet som skickas ut har till uppgift att syresätta och transportera näring och hormoner. Ju mer syre vi har i kroppen och musklerna, desto hårdare klarar vi av att jobba.

Vilopuls
Vilopulsen är den lägsta pulsen och den får man fram genom att vara totalt avslappnad. Vilopulsen kan påverkas av väldigt många faktorer som stress, matintag, värme/kyla, förkylningar och om man nyligt tränat. Om man upplever en förhöjd vilopuls kan det innebära en infektion i kroppen eller att man börjar bli övertränad. En person som börjat med konditionsträning (ca 3-4 gånger/veckan) kan få ned sin vilopuls med 1-2 slag/vecka, därefter stabiliseras den efter 6-8 veckor med kontinuerlig träning.

Maxpuls
Den högsta pulsen som man kan komma upp till kallas maxpuls. Maxpuls är ofta genetiskt och påverkas med åldern. Studier visar att konditionsträning kan sänka maxpulsen med 3-8 bpm efter en längre tid med träning.

Arbetspuls
Arbetspulsen kännetecknas av att vara högre än vilopuls men lägre än maxpuls. Arbetspuls är ett bra tecken att kunna mäta och se hur träningen gett effekt. Exempelvis en löpare kan kolla hur pulsen svarar på en sträcka i jämnt tempo, utför man testet flera gånger bör pulsen sjunka för att visa positiva effekter på träningen.

Info hittad från:
Mattsson, M., & Larsen, F. (2011). Pulsträning. Sisu idrottsböcker

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats