Motivation | Hälsovägledning

Hälsovägledning

Annons

Motivation

Ibland hamnar man i perioder där man bara känner att allt känns svinjobbigt, att man inte alls hittar orken till att träna. Motivationen tryter helt enkelt. Då kan det vara bra att ha saker som får en att masa sig iväg på det där träningspasset. 

Alla är vi olika men i det här inlägget tänkte jag dela med mig av några saker som får mig motiverad.

Kläder
Det låter ju lite ytligt men hur motiverad blir ni av att träna i 3 år slitna joggingbyxor och en urtvättad t-shirt? Jag blir då inte det minsta peppad av det. Fina, fräscha, träningskläder och skor är något som höjer min motivation och det är något jag investerar i med jämna mellanrum. 

Träningskläder

1. Träningslinne HÄR // 2. Hårband HÄR // 3. Sko HÄR // 4. Sport-BH HÄR // 5. Träningstights HÄR // 6. Sport-BH HÄR // 7. Träningstop HÄR //  8. Vattenflaska HÄR // 9. Träningstights HÄR // 10. Sko HÄR // 11. Sport-BH HÄR // 12. Träningstop HÄR // 13. Sko HÄR // 14. Telefonhållare HÄR // 15. Träningstights HÄR  

Hitta det som passar just DIG
Om man alltid tycker att träningen känns som pest och pina är risken att man hoppar över den ganska stor. Att hitta den träningsform som passar just dig, som du (oftast) tycker är rolig skulle jag säga är A och O för motivationen. Själv har jag främst fastnat för tabata-inspirerad träning och spinning. Jag brukar även styrketräna på gym och är gärna ute på powerwalks eller tar en löptur ute i friska luften.

Musik
När jag är ute och springer eller lyfter tungt på gymmet så hjälper de otroligt mycket att ha bra musik i öronen för att orka det sista lyftet eller springa den sista kilometern. Här är en av mina favorit-playlists just nu -> Komigenråå <- Klicka på länken eller loggan nedanför för att komma till listan

spotify_2014_0

 

Mål
Finns det något som triggar en så mycket som när man når ett mål man satt upp för sig själv? Inte för mig i alla fall! Mitt mål just nu är att träna inför Toughest Race i höst. Eftersom att det ligger rätt långt fram i tiden så har jag satt upp delmål jag siktar på att uppnå innan det är dags, för att se min egen utveckling och bli peppad längs vägen.

Exempel på mål som du enkelt kan sätta upp för dig själv:

– Klara av fler repetitioner av en övning. T.ex. att om 1 månad kunna göra 10 fler armhävningar
– Klara av tyngre vikt i en övning. T.ex. att om 1 månad kunna köra 10kg tyngre på skivstången
– Klara av att springa längre än vad du vanligtvis klarar av
– Klara av att springa snabbare på samma sträcka  

Anmäla sig till ett lopp

Vårruset – “VårRuset är ett lopp för tjejer – gammal som ung, nyss uppstigen ur soffan som riktigt väldtränad. Du kan springa, jogga eller gå bananas fem kilometer” Du kan anmäla dig till vårrhuset -> HÄR <-

Blodomloppet – “I Blodomloppet kan alla vara med oavsett kön. Du kan delta som enskild eller i lag och välja att promenera eller springa”. Du kan anmäla dig till blodomloppet -> HÄR <- 

Tjejmilen – “Tjejmilen är landets största idrottsevenemang för kvinnor med 34 000 anmälda deltagare. Det bjuds både på fest och tävling när Tjejmilen avgörs för 32:a gången lördag den 5 september 2015” Du kan anmäla dig till tjejmilen -> HÄR <-

Tough Viking – ” Tough viking är nordens största och brutalaste Ostacle Race och består av hårda, blöta och utmanande kilometrar fyllda med massor av brutalt stora hinder designade av specialister inom Kustjägarkompaniet. Hindren är konstruerade för att ge deltagarna maximal utmaning och utgörs av bland annat eld, is, el, taggtråd, lera, vass, armgång och amerikanska fotbollslag. Du kan anmäla dig till tough viking -> HÄR <- 

The Color Run – “The color run är ett lopp utan tidtagning där tusentals deltagare blir täckta  med vackra färger från topp till tå för varje kilometer de springer” Du kan anmäla dig till The Color Run -> HÄR <-

Toughest Race – “Toughest is an event for those who seek the ultimate challenge. About 8km filled with 30-50 obstacles such as monkey bars, mud, water and more… Enter as team or individual. Go Tough!” Du kan anmäla dig till Toughest Race -> HÄR <-

Ja det här är bara ett axplock av vad som finns att välja på. Har man ett lopp/tävling framför sig så har man någonting konkret att träna inför och detta är något som åtminstone höjer min motivation väldigt mycket!

 

Så för att sammanfatta detta skulle jag vilja säga: leta upp ett lopp ni tycker verkar roligt/utmanande, köp lite fina träningskläder nu inför våren och fixa en grym lista på spotify. Kör hårt!! 🙂

// Evelina

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats