Mental träning | Hälsovägledning

Hälsovägledning

Annons

Mental träning

Det här är ett ämne med oändliga variationer, och som ligger mig själv väldigt nära om hjärtat. Det jag kommer ta upp om idag är Målbildsträning, Progressiv avspänning, Meditation och Mindfulness.

 

Progressiv avspänning.

Muskelavslappning. Oftast går vi omkring med spända muskler, utan att direkt veta om det. Men hjälp av muskelavslappning får du hjälp att slappna av i musklerna, samt en bättre kroppskännedom. Våga prata med din kropp! Vad säger den? Har den ont någonstans? Kan huvudvärken bero på spänd nacke? Ont i ryggen för att magmuskulaturen inte är aktiverad som den borde? Kommunikation med ens kropp och sinne är förutsättningarna till en god hälsa!

 Exempel: [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=al1z7zahSes[/youtube]

Målbildsträning.

Målbildsträning handlar om en teoretisk del och en praktisk del. Först måste du ha ett mål, en målsättnng. Det kan vara alltifrån att få ett jobb, att ta studenten, gå ner i vikt, köpa hus osv. Ifall målet är relativt stort och långt fram i tiden, kan det även vara bra att sätta upp delmål på vägen.

Ett av mina mål är att köpa en fin gård ute på landet. Vi kan ta det som ett exempel när vi fortsätter in på det praktiska. Den praktiska delen skulle man kunna beskriva som en målinriktad meditation.

Det är viktigt att man är avslappnad, så att börja med några minuters progressiv avspänning ger en god start.

Sedan fortsätter man med att gå bakåt i tiden, till en situation där man har en positiv känsla som man kan ta med sig in i framtiden (för min del skulle det kunna vara ett minne från när jag växte upp) och återuppleva det minnet. När man återupplever minnet är det bra om man kan använda så många sinnen som möjligt. Synen, hörseln, lukten, smaken, känslan… Tillåt dig att helt uppfyllas av känslan.

Gå sedan framåt i tiden, till en situation som du önskar dig i framtiden. Ta med dig känslan från ditt minne och håll fast vid den positiva känslan. Du kan alltid gå tillbaka till minnet och fylla på med mer positiv energi om det behövs.

När du känner dig nöjd, kan du långsamt väcka kroppen genom att röra på händer och fötter försiktigt, sträcka lite på dig och långsamt öppna upp ögonen.

Denna sorts träning används mycket inom idrotten. Där spelaren/idrottaren får minnas en vinst, ett snyggt mål eller liknande för att sedan applicera den känslan på ett kommande lopp/tävling/match. Och samma regler gäller den mentala träningen som den fysiska – ju mer man tränar, desto bättre blir man.

Meditation.

Inom västvärlden är meditation ett samlingsbegrepp av metoder för kroppslig och mental avslappning, i koncentration på ett föremål, förteelse eller föreställning. Det vanligaste är dock att man fokuserar på sig själv och det som finns inuti. Det kan t.ex. vara andningen eller kroppens chakras. Meditation handlar inte om att tömma huvudet på tankar, utan det handlar om att slappna av trots dina tankar. I början är detta jättesvårt och det krävs mycket träning innan du kan kontrollera dina tankar och slappna av. De gånger jag mediterar så tar jag hjälp av en vägledande meditation. Det är JÄTTEviktigt att du hittar en röst/meditation som du trivs med. För min del har det funkat allra bäst med The honest guys (finns på youtube!), men för dig kanske någonting annat passar bättre.

 

Favorit!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=5Bo942_Gdtw[/youtube]

 

Meditation utförs vanligen sittandes, men även liggandes eller gåendes. Syftet med meditation är som sagt att stilla sitt sinne och med det menas att man försöker stilla de tankar som per automatik “invaderar” vår hjärna och som upptar vår uppmärksamhet. Detta skapar förutsättningar för att senare kunna hantera sina känslor och tankar bättre i framtiden, vilket bidrar till ett inre lugn, även när man inte direkt mediterar. Det kan bidra med ett ökat välbefinnande, minskad stress och till och med påverka blodtrycket på ett positivt sätt. Forskning har även visat att en ökning av hormonerna dopamin (glädje och motivation), serotonin (“mättnad”/förnöjsamhet) och melatonin (antioxidant/hjälper till att reglera dygnsrytmen) sker då vi mediterar. På lång sikt har man även sett att kortisolnivåerna minskar (då vi är stressade ökar kortisolnivåerna). 

Mindfulness.

Mindfulness betyder medveten närvaro. Varje gång du njuter av stunden, nuet, så är det mindfulness. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Men en sak som är enkel i teorin behöver inte vara det i praktiken. Hur många av oss lever egentligen i nuet? Är vi inte fantastiskt bra på att älta det som varit, gamla misstag? Eller bara se in i framtiden, vad vi ska göra sen och hur bra vi ska må då? Men nuet struntar vi i. Och nuet är egentligen det enda som existerar. Det som har varit, är för evigt borta. Och framtiden vet vi ingenting om. Vi kan planera inför den, men helt säkra kan vi aldrig vara. Det enda vi kan förändra och påverka, det är nuet. 

Nu ska vi se så ni förstår mig rätt. Självklart är det viktigt att även tänka på dåtid och framtid. Det är av våra misstag vi lär oss, och framtiden som vi strävar mot. Det jag vill poängtera är hur vi fördelar vår uppmärksamhet. Mitt förslag är 10% dåtid, 70% nutid och 20% framtid. Vad tror ni om det? Jag vill nämligen inte att ni ska tänka “jaha, men om jag använder mindfulness så kan jag inte använda mig av målbildsträning”. Jo, det kan ni. Och det tycker jag att ni ska göra. Alla dessa fyra metoder går in i varandra. Så tänk inte det ena eller det andra. Utan välj ut de delar som passar bäst.

Just mindfulness tycker jag är ett lite knepigt ämne. Dvs jag tycker att det är svårt att förklara, eftersom det både kan vara väldigt ytligt/tillfälligt, men också gå väldigt djupt. Man behöver inte vara en “guru” för att utöva någonting. Det är okej att göra saker som mindfulness, meditation eller yoga, av den enkla anledningen att man mår bra av att göra det.

Vill du lära dig mer om mindfulness, rekommenderar jag att du läser någon av Thich nhat Hanhs böcker. Jag har själv läst Gå ner i vikt med mindfulness (mycket bra bok ÄVEN för de som inte vill gå ner i vikt) och läser just nu boken Fear – essential wisdom for getting through the storm

~

Det är mycket som talar för att det som sker med hjälp av mental träning kan kallas för personlighetsförändrande.  Det är framför allt personlighetsdrag som livsinställning, självförtroende, stresstålighet, förmågan att se möjligheter och positivt tänkande som utvecklas.

Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag – Ingemar Stenmark.

 

benefits-of-meditation3

http://www.spiritscienceandmetaphysics.com/the-amazing-health-benefits-of-meditation-2/

 

//Marielle

 

Källor: 

  • Kostenius, C. & Lindqvist, A. (2006). Hälsovägledning: från ord och tanke till handling. Lund: Studentlitteratur.
  • http://sv.wikipedia.org/wiki/Meditation
Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats