Massage och stress | Hälsovägledning

Hälsovägledning

Annons

Massage och stress

Som många känner till är stress ett oerhört vanligt problem idag. Stress är förknippat med ökad sjukvård, minskad effektivitet och minskat välbefinnande. Kroppen kan hantera kortvariga stressituationer men när stressen blir långvarig kan negativa effekter uppkomma. Stress kan lätt bidra till en ond cirkel där negativa effekter utlöser varandra.

Vid massage uppkommer många positiva effekter. Blodflödet ökar till det dubbla, kärlväggarna blir mer avslappnade och blodkärlen vidgas. Cirkulationen kan ha en effekt ända upp till 40 minuter efter behandlingen. Blodtryck och puls sjunker och antistresshormonet oxytocin ökar vilket ger en lugnande behaglig effekt.

relaxation-686392_1280wellness-589773_1280
http://pixabay.com/sv/avkoppling-spa-massage-686392/
http://pixabay.com/sv/h%C3%A4lsocenter-massage-slappna-av-589773/

Massage är en stor positiv bidragande faktor till återhämtning, och är lika bra för samtliga målgrupper. I boken Hälsovägledning – från tanke till ord och handling finns exemplet där man införde kompismassage på skolan som en form av stresshantering. Kompismassage är ett bra exempel för att få en minskad stress och få en ökad kroppsmedvetenhet. Det bidrar också till ett bra samarbete där barnen får lära sig att massera varandra.

Många människor, både vuxna och barn, kan uppleva en känsla av otillräcklighet. Genom en kort stunds massage bidrar det till effekter som: minskad stress, minskad aggressivitet, bättre koncentrationsförmåga och en känsla av lugn och ro. Massage bidrar till att må bra hormonet oxytocin ökar, som har en viktig funktion på inre organ. Vid massage klarar vi smärta bättre, och återhämtningen blir effektivare. 

head-650878_1280

http://pixabay.com/sv/huvud-massage-behandling-avkoppling-650878/

Oavsett om man får massage av någon annan eller ger egenmassage ger det massor av positiva värdefulla effekter. Det är cirkulationsfrämjande och minskar stress och oro. Massage är ett super bra verktyg att ta till sig om stressen tar över och man behöver en stund för avkoppling. 

 

Kostenius, C., & Lindqvist, A-K. (2006). Hälsovägledning – Från tanke till ord och handling. Lund: Studentlitteratur.

Lindholm, T. (2010). Massage för idrott, prestation och hälsa. Sisu idrottsböcker. 

 

Elina

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats