Dans | Hälsovägledning

Hälsovägledning

Annons

Dans

Dans är kopplat till kraft, inspiration och helande och är ett sätt att kunna uttrycka känslor som kan vara svårt att få ner i ord. En faktor som är otroligt viktig är att dans är helt kravlöst, det ska inte finnas någon slags prestation i det hela, utan rörelser ska bara komma utifrån hur kroppen besvarar tankar och uttryck. När dansen får bli kravlös, öppnas helt nya nivåer upp som stimulerar processen. Många har förutfattade meningar om dans, det är många som upplever dans obekvämt men det är otroligt viktigt att man vågar släppa kraven. När dansen inte är kravlös är det svårt att uppleva alla dessa positiva effekter dans ger.  

freedom-307791_1280
http://pixabay.com/sv/frihet-hoppa-n%C3%A5-silhuetter-young-307791/

Dans kan vara ett ypperligt verktyg att ta till gällande att få uttryckt tankar och känslor, som är svåra att sätta på papper. Känslor som inte blir uttryckta kan istället ge smärta, obehag och stress.

Psykiska effekter av dans:
Minskad stress
Glädje och energi
Minskad smärta
Ökad självkänsla och självförtroende
Förbättrar minne och minskad risk för demens
Frigörelse av känslor

Hälsa värderas väldigt högt idag. Man har inget emot att lägga fokus på kropp och själ och utnyttja alla senaste trenderna. Men ibland kan det vara bra att tänka tillbaka, lägga fokus på det som alltid funnits vid oss och få förståelse vilka enorma effekter små medel kan göra, både på livskvalité och det emotionella. Kulturella aktiviteter är bra exempel på dessa små verktyg som kan ge en enorm skillnad.

people-467438_1280
http://pixabay.com/sv/m%C3%A4nniskor-personer-mannen-kvinna-467438/

Dans för mig handlar om att få uttryckt känslor och bara få koppla av en stund från vardagen. Jag har alltid tyckt att dans är otroligt roligt. När jag var yngre dansade jag olika stilar, och sedan jag var 14 har jag älskat all form av gruppträning med dans, exempelvis step, aerobic, zumba och så vidare. Det var den form av gruppträning jag började träna och som jag älskade. Idag tycker jag fortfarande att all denna typ av dans-gruppträning är fantastiskt kul, och tränar det ett par gånger i veckan. Under dessa tillfällen får jag släppa krav från vardagen, frigörelse av känslor och en stor dos av energi och glädje. 

Jag hittade ett intressant filmklipp från SVT där dem genomför en studie om dans kan få unga kvinnor att må bättre. Jag fick tyvärr inte in klippet i bloggen, men gå gärna in på länken om du är nyfiken och intresserad. 

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtland/dans-mot-psykisk-ohalsa

Källor
Bojner Horwitz, E. (2011). Kultur för hälsans skull. Gothia. 

 

Elina

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats