Våra bästa tips | Hälsovägledning

Hälsovägledning

Annons

Våra bästa tips

Elins bästa tips
Jag har nog alltid haft i baktanken att en god hälsa handlar om att ha balans. När det kommer till balans så talar jag om kost, träning, återhämtning och sociala kontakter

Kost
Kosten är för mig A och O. När man som mig är överkänslig mot många saker så kan ett snesteg få konsekvenser. Jag brukar försöka att äta minst 500 gram grönsaker varje dag i alla möjliga färger. Mina favoriter är bladspenat, körsbärstomater, oliver, paprika, broccoli och blomkål. Men eftersom att jag bytt pasta, ris och potatis mot de flesta grönsaker så får jag i allmänhet i mig mer. Vilket inte är till något negativt.  

Kolhydratalternativ
Men om man som jag tränar en hel del så är det också viktigt att få i sig en del kolhydrater för att orka hålla ut längre. Kolhydratkällor som jag brukar använda mig av istället för det traditionella:

  • Sötpotatis
  • Quinoa
  • Morötter
  • Palsternacka
  • Broccoli
  • Bönpasta
  • Zucchini
  • Aubergine
  • Råggryn

 

Mjölalternativ

  • Mandelmjöl
  • Kokosmjöl
  • Sojamjöl
  • Bovetemjöl
     

 

Tips på tillagning

  • Jag brukar ofta göra ungsrostade rotsaker med t.ex. sötpotatis, broccoli, palsternacka, lök och morötter. Tycker det blir en fantastisk smak.
  • Med broccolin brukar jag göra mos eller stomp. Mycket gott tillsammans med lite grädde, salt och vitpeppar.
  • Bönpastan är ett mycket bra alternativ till den vanliga hederliga pastan. Den innehåller mindre kolhydrater och mer protein.
  • Zucchinin river jag och gör pasta på. Brukar steka på dem tillsammans med lite salt och oregano.
  • Auberginen brukar jag steka med lite olja och salt eller så brukar jag byta ut lasangeplattorna mot dessa. Blir så fantastiskt gott.

 

Mjölkfria produkter

Är du mjölkprotein-överkänslig som mig så kan du heller inte äta laktosfria produkter. Detta var till en början väldigt svårt för mig och att gå i affären och leta på mjölkfria hyllan var en djungel. Men nu har jag kommit in i det och här kommer lite tips på alternativ:

  • Soygurt (Alprosoya, carlshamn)
  • Sojamjölk (Finns olika varianter. Jag brukar köpa go green, naturell och osötad)
  • Sojagrädde
  • Havregurt
  • Havremjölk (Oatly)
  • Tufu glass (Gjord på sojamjölk)
  • Mjölkfritt smör (Carlshamn)
  • Kokosmjölk
  • Solhavre (mjölk)
  • Rismjölk
  • Havreglass (Oatly)
  • Havregrädde
  • Mandelmjölk
  • Cashewnötsmjölk
  • Pistagemjölk

 

Det finns väldigt många alternativ. Men det jag utgår mest ifrån är soja, mandel och kokosprodukter. Havren är något jag bör undvika på grund av min överkänslighet.

När jag vill köpa produkter som yoghurt och mjölk så brukar jag vara noga med att kolla så de inte innehåller något onödigt socker. Istället kan jag toppa yoghurten med egen naturlig sötning, bär, frukter och nötter.

IMG_0218

IMG_0683

(Bild; privat)

Träning
Jag kör 4-5 fotbollspass i veckan och där är en match inräknad. Utöver det så innehåller träningarna både kondition och styrka, vilken är bra att kombinera för att få bästa resultat på sin hälsa. Jag brukar också rehabträna varje dag på grund av min rygg. Då är det framförallt bål träning som jag fokuserar på. Jag försöker även hinna med några gym och styrkepass då och då. Ett bra tips är att träna just bålträning då vi ständigt utsätter och för lyft och vridningar som påverkar ryggen och dess kvalite. Vi ska ju faktiskt ha den hela livet. Så jag slår ett extra slag för bålstyrkan.

Så fokusera på en god balans mellan:

  • Kondition
  • Styrka
  • Bålträning

Promenader brukar jag också varva träningen med. Gärna tidigare på dagen för att sedan komma igång med skolarbetet. Jag känner att jag blir mycket piggare och orkar mer under dagen.

Återhämtning
Återhämtning för mig handlar inte enbart om att slappa i soffan framför teven. Återhämtning för mig handlar om att:

  • Stoppa i sig något litet direkt efter träningen
  • Äta ordentligt någon timme efter och sedan komma ner i varv.
  • Att promenera
  • Sätta sig i solen
  • Lyssna på musik
  • Strosa omkring i skogen kan vara otroligt avkopplande och återhämtande för mig. Det behöver verkligen inte vara mer avancerat.

 

Sociala kontakter
För att jag ska fungera mentalt och psykiskt så är jag otroligt beroende av kontakter med vänner och familj. Mina tips för att bibehålla sociala kontakter:

  • Hitta ett fritidsintresse där fler personer involverar, t.e.x lagsport.
  • Ring hem till dina föräldrar och bara prata
  • Åk hem till familjen och fika
  • Läs kurser. Gå på kurser, tex matlagning.
  • Sök jobb med personlighetskontakter
  • Träna tillsammans
  • Gå med i kör
  • Fredagsmys med kompisarna

heeeeej(Bild; ht)
 

/Elin 
 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats